Проблема виховної роботи школи:

Забезпечення умов для самореалізації особистості,

розвитку творчих здібностей, виховання патріотизму та національної свідомості учнів

Авторська програма виховної роботи школи

для учнів 1-11класів

«ДЖЕРЕЛО»

СМІЛОЇ ЗОЇ ГРИГОРІВНИ

заступника директора з виховної роботи

Пристромської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів,

Переяслав – Хмельницького району, Київської обл.

Затверджено науково-методичною радою Переяслав-Хмельницького районного методичного кабінету  (протокол №5 від18.05.2013р.)

Мета програми : створення виховної системи, що забезпечить реалізацію ідей гармонійного розвитку особистості дорослих та дітей, самовизначенні особистості, добровільності, спрямовуючи тим самим інтереси, ініціативу, природні задатки, творчість кожної дитини на користь сучасності та майбутнього.

Загальна мета виховання конкретизується  системою виховних завдань, які об'єднані в напрями:

  • Інтелектуальне (розумове) виховання
  • Патріотичне виховання
  • Правове виховання
  • Моральне виховання
  • Художньо-естетичне виховання
  • Трудове виховання
  • Екологічне виховання
  • Фізичне виховання
  • Статеве виховання

У даній програмі «Джерело» розроблений  зміст роботи класного керівника, який полягає у пошукові спільно з вихованцями кращих зразків культури; організації різних видів спільної діяльності (пізнавальної, суспільно корисної, трудової, художньої, декоративно-прикладної, правової, екологічної, туристсько-краєзнавчої, фізкультурно-спортивної та ін.), яка включає кожного учня в активну взаємодію із сучасною культурою.

Завданнями програми «Джерело» є:

1. Ознайомлення учнів із стереотипами, основами знань з питань фізичної, особистісної та соціальної культури здоров’я.

2. Набуття учнями досвіду са­моаналізу, саморегуляції поведін­ки шляхом опрацювання способів самоорганізації особистої діяль­ності.

  1.  Формування навичок щодо самовиховання, ставлення перед собою мети і завдань, організації режиму, контролю над собою, во­льовою поведінкою.
  2.  Розкриття розуміння сенсу життя та щастя на різних рівнях (філософському, практичному, со­ціальному, сімейному).
  3.  Створення передумов для подальшого успішного життя, ре­алізації своїх розумових і творчих здібностей.

 

Основні принципи виховання

Принцип національної спрямованості. Передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідного краю, свого народу, шанобливе ставлення до його культури; повагу, толерантне ставлення до культури всіх національностей, які проживають в Україні.

Принцип культуровідповідності. Вихованець і педагог спільними зусиллями перетворюють зміст історичного, морально-етичного досвіду людства на систему відкритих проблем. Така проблематизація моральної культури слугує джерелом особистісного розвитку дитини, умовою засвоєння нею загальнокультурних надбань, а саме виховання здійснюється як культурологічний процес, формування базису культури особистості.

Принцип цілісності. Виховання організується як системний педагогічний процес; спрямовується на гармонійний та всебічний розвиток особистості, формування в неї цілісної картини світу. Передбачає наступність в реалізації напрямів та етапів виховної роботи на різних освітніх рівнях: охоплює всі сфери життєдіяльності дітей та учнівської молоді; здійснюється різними соціальними інститутами, а також у навчальній та позанавчальній діяльності.

Акмеологічний принцип. Вихователь будує виховний процес так, щоб вихованець засвоїв найвищі морально-духовні цінності; створює умови для оптимальної самореалізації підростаючої особистості, розвитку її індивідуальних можливостей і здібностей. Напрями виховної роботи втілюються у відповідних результатах - міцно й органічно засвоєних загальнолюдських і національних цінностях, стратегії життя, яка передбачає постійний рух до здійснення нових, соціально значущих задумів; формування умінь долати труднощі, прогнозувати наслідки своїх учинків; здатності свідомо приймати рішення.

Принцип суб'єкт-суб'єктної взаємодії. Учасники виховного процесу є рівноправними партнерами у процесі спілкування, ставляться уважно до поглядів один одного, визнають право на відмінність, узгоджують свої позиції. Вихователь уникає жорстких приписів, не ставиться до вихованця як до пасивного об'єкта своїх впливів; зважає на його психічний стан, життєвий досвід, систему звичок і цінностей; виявляє емпатію, вдається до конструктивних та продуктивних виховних дій; схильний до творчості та педагогічної рефлексії.

Принцип адекватності виховання до психологічних умов розвитку особистості. Вихователь зосереджує свою увагу на дитині, бере до уваги її вікові та індивідуальні особливості, не форсує її розвитку, задовольняє фундаментальні потреби дитини (у розумінні, визнанні, сприйнятті, широкому ставленні до неї); виробляє індивідуальну програму її розвитку; стимулює розвиток в особистості свідомого ставлення до своєї поведінки, діяльності, життєвого вибору.

Принцип особистісної орієнтації. Означає, що загальні закони психічного розвитку проявляються у кожної дитини своєрідно і неповторно, Педагог культивує у зростаючої особистості почуття самоцінності, впевненості у собі, визнає її право на вільний розвиток та реалізацію своїх здібностей; не обмежує її в правах почуватися індивідуальністю; виробляє оптимістичну стратегію розвитку кожного вихованця; спрямовує зусилля на розвиток світогляду, самосвідомості, культури потреб, емоційної сприйнятливості, довільної поведінки, базових якостей особистості.

Принцип превентивності. Держава, виховні інститути, здійснюють профілактику негативних проявів поведінки дітей та учнівської молоді, допомагають їм виробити імунітет до негативних впливів соціального середовища. При цьому має бути забезпечена система заходів економічного, правового, психолого-педагогічного, соціально-медичного, інформаційно-освітнього характеру з формування позитивних соціальних настанов, запобігання вживанню наркотичних речовин та різному прояву деструктивної поведінки, відвернення суїцидів та формування навичок безпечних статевих стосунків.

Принцип технологізації. Виховний процес передбачає науково обґрунтовані дії педагога та відповідно організовані ним дії вихованців, підпорядковані досягненню спеціально спроектованої системи виховних цілей, що узгоджуються з психологічними механізмами розвитку особистості та ведуть до кінцевої мети виховання. Побудований таким чином виховний процес має ознаки проективності, певною мірою гарантує позитивний кінцевий результат.

Вказані принципи складають певну систему. Кожний принцип як важлива складова системи, взаємопов'язаний з іншими, їх гармонійне поєднання є запорукою ефективного виховного процесу.

 

АНАЛIЗ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ЗА 2016-2017 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

На виконання Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України, згідно з річним планом роботи школи педагогічний колектив у 2016-2017 навчальному році створював сприятливі умови поліпшення рівня виховного процесу, плідно працював над впровадженням проблеми «Формування компетентності учнів через моральне виховання та підвищення ефективності діяльності класних керівників шляхом діагностики та моніторингу».

Виховна робота з учнями будувалася за напрямками: фізичне здоров’я дитини – здоров’я нації; виховання та розвиток особистості дитини; громадянське виховання; родинно-сімейне виховання; трудове виховання; художньо-естетичне виховання; морально-правове виховання; екологічне виховання; формування здорового способу життя; превентивне виховання. Пріоритетним напрямком виховної роботи з учнями було громадянсько-патріотичне виховання.

Діяльність методоб’єднань класних керівників 1-4 та 5-10 класів була спрямована на реалізацію головної мети: створення шкільного соціально-культурного освітнього середовища, яке сприяє розвитку інтелектуальних здібностей, зміцненню фізичного та духовного здоров’я, формуванню навичок здорового способу життя у вихованців.

Класні керівники працювали за індивідуальними планами, змістовна наповнюваність яких відповідала віковим особливостям учнів і була спрямована на виховання у них ціннісного ставлення до себе, родини, людей, до праці, до природи, до культури і мистецтва, ставлення до держави.

Виховна діяльність у школі, як цілісна система складається із діяльності дорослих (адміністративно-педагогічна функція, рада школи, батьківський комітет, МК класних керівників) та із діяльності учнів (форма – учнівський парламент Шкільної країни «Острів дружби»).

Згідно річного плану школи та наказів районного відділу освіти у І семестрі було організовано та проведено такі тижні, декади та місячники:

- Увага! Діти на дорозі!

- Олімпійський тиждень;

- декада здоров’я та безпеки життєдіяльності;

- декада початкової школи;

- декада української писемності;

- тиждень художньої культури;

- тиждень іноземних мов;

- тиждень біології;

- тиждень інформатики;

- Всеукраїнський тиждень права;

- тиждень психології.

Було проведено традиційні шкільні свята : День Знань, День працівника освіти, виставка квітів «Україна – єдина країна», Осінній ярмарок та Новорічні свята для учнів 1-10 класів. Із метою утвердження патріотизму, моральності та загальнолюдських життєвих принципів у дитячому середовищі у закладі було проведено патріотично-спортивне свято «Козацькому роду – нема переводу», конкурсно-пізнавальну програму «Козацькі розваги» (початкові класи),  лінійка –реквієм «Голодом вбивали нашу свободу», загальношкільна акція «Незабудка пам’яті» (учнівське самоврядування), відкрита виховна година «Ми діти твої, Україно!» ( 6 клас, класний керівник Петрова Г.О.), Свято Мови «Україно, нехай квітує вишиття твоє!» (9 клас, учитель української мови та літератури Дзецко С. І.),  захід до Дня Збройних сил України (10 клас, класний керівник ГордієнкоВ.Л.), свято «Ой хто, хто Миколая любить…» ( початкові класи, класні керівники Свириденко В,М., Кириченко І.І.), акція «Ветеран живе поруч» ( учнівське самоврядування). З метою виховання юних патріотів України на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, здорового способу життя духовно багатої та фізично розвиненої особистості в школі працює гурток «Джурята», який відвідують учні з середніх класів, де навчаються різним спортивним іграм, для участі у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово–патріотичній грі „Сокіл” („Джура”).

Перевага надавалась активним формам роботи, що передбачають самостійну або спільну роботу, набуття дітьми та учнівською молоддю соціального досвіду; сприяють формуванню національної свідомості, критичного мислення, ініціативності, творчого підходу до справи, відповідальності за свої дії та вчинки: участь у Всеукраїнській акції «Лист пораненому», у благодійних акціях «Діти Київщини – воїнам АТО»,  «Оберіг для солдата», «Янгол у моєму житті», «Подарунки для воїнів АТО від Миколая», «Лелеченя добра» ( збір коштів на підтримку воїнам АТО).

Протягом І семестру у шкільній бібліотеці було організовано та проведено книжкові виставки на такі теми : «Правила дорожні - не слова порожні», «Дорога зі школи до дому», « Герої не вмирають!», «День пам’яті фашистських репресій», «Здоров’я дитини – здоров’я країни», «Голодомор 1932-1933 років», «Конституція дітям», проведено бесіди для учнів школи згідно даних тем, читацька конференція «Звичайні вірші».

Інтереси, потреби та творчу ініціативу учні мали змогу розвивати через роботу в учнівському парламенті «Острів дружби». Комісіями шкільного парламенту було організовано та проведено:

- щотижневі загальношкільні лінійки;

- випуск тематичних стіннівок;

- щотижневі рейди «Хто спізнився?», «Зовнішній вигляд», «Курцю – бій»;

- осінній ярмарок, загальношкільні свята «Новорічні пригоди Снігуроньки», новорічні конкурси та дискотеку;

- участь в  районних зборах учнівського самоврдування;

- участь у благодійних акціях;

- участь у науково-освітніх конкурсах;

- участь у благоустрої школи.